';

βιβλία περιόδου 1900-1940

Στα τέλη του 19ου αιώνα οι εξελίξεις στο κεφάλαιο βιβλίο και τυπογραφία είναι ραγδαίες, το ζητούμενο φυσικά είναι η μεγάλη παραγωγή εντύπων με μικρό κόστος. Νέα ταχυπιεστήρια εισάγονται στην Ελλάδα.

Η αρχή γίνεται με την εφημερίδα Ακρόπολις. Το τυπογραφείο της Εστίας ήδη από το 1894 εισάγει πρώτο τη τεχνική της τσιγκογραφίας και το 1897 τη τεχνική της φωτολιθογραφίας. Η εφημερίδα Εστία θα χρησιμοποιήσει το 1898 την έγχρωμη εκτύπωση για τα φύλλα της, ενώ ο εκδοτικός οίκος Ελευθερουδάκη θα εκδώσει παιδικό βιβλίο πλήρως φωτολιθογραφημένο.

Μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι αυτής της περιόδου είναι ο Μιχαήλ Σαλίβερος, ο Γ. Φέξης, ο Γ. Κοσδόνης με το βιβλιοπωλείο της Εστίας, ο Δημήτριος Δημητράκος (Αρχαίος Εκδοτικός Οίκος Δημητράκου), ο Κ. Ελευθερουδάκης που άνοιξε το πρώτο Διεθνές Βιβλιοπωλείο, οι αδελφοί Πεχλιβανίδη, το τυπογραφείο του Σταύρου Χρήστου. Μεγάλα είναι και τα εκδοτικά επιχειρήματα της εποχής όπως, το Μεγάλο Λεξικό του Ελευθερουδάκη, η Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, το Λεξικό του Δημητράκου. Ο Ανδρέας Πουρνάρας με τον εκδοτικό οίκο «Επιστημονική Εταιρεία των Ελληνικών Γραμμάτων “Πάπυρος”» εκδίδει μια σειρά βιβλίων Αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων σε 450 τόμους. Ο εκδοτικός οίκος Φέξη δημιουργεί σειρές βιβλιοθηκών όπως τη «Κωμική Βιβλιοθήκη», «Λαική Ιατρική Βιβλιοθήκη», «Πατριωτική Βιβλιοθήκη» «Φιλοσοφική Βιβλιοθήκη», «Κοινωνική Βιβλιοθήκη», κά. Εκδίδει βιβλία ξένων γλωσσών, καθώς και βιβλία Αρχαίων και Λατίνων συγγραφέων.

Με τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μπλοκάρονται οι εισαγωγές ξένων βιβλίων. Έτσι έχουμε αύξηση παραγωγής εγχώριων.

Τη δεκαετία του ’30 με την οικονομική κρίση, το λογοτεχνικό βιβλίο υπέστη τη μεγαλύτερη πτώση στις πωλήσεις του. Τα λαϊκά αναγνώσματα όμως έμειναν ανεπηρέαστα. Οι φωτογραφίες που συναντάμε την περίοδο 1900-1940 σε εξώφυλλα βιβλίων, τοποθετούνται κάπως αδέξια σε σχέση με την όλη σύνθεση του βιβλίου. Μετά όμως το 1927 έχουμε σημαντικούς καλλιτέχνες που επεμβαίνουν στα εξώφυλλα. Στις τελευταίες σελίδες συναντάμε παρουσιάσεις άλλων βιβλίων που εκδίδονται από τον ίδιο εκδοτικό οίκο, καθώς και πίνακες συνδρομητών. Ένας τίτλος βιβλίου εντάσσεται πολλές φορές σε κάποια σειρά στην οποία υπάρχει μια συνοχή. Οι διαστάσεις των βιβλίων την περίοδο αυτή είναι συνήθως μικρά σχήματα. Το πιο διαδεδομένο χαρτί είναι το δημοσιογραφικό για τις φθηνές εκδόσεις με χαρτί εξώφυλλου πολύ λεπτό.

«Η ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»

Το κινηματογραφικό αριστούργημα «Η ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ» διασκευασμένο σε μυθιστόρημα από τον συγγραφέα Ηλία Ι. Οικονομόπουλο, από τις εκδόσεις Κ. Α. Παπαγεωργίου και ΣΙΑ το 1922

«Ο ΜΑΥΡΟΣ ΓΚΙΑΟΥΡΗΣ Ή Ο ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΣ»

Το μυθιστόρημα «Ο ΜΑΥΡΟΣ ΓΚΙΑΟΥΡΗΣ Ή Ο ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΣ», του συγγραφέα Κίμωνα Αττικού, με εξώφυλλο του Χρηστίδη, από τον εκδοτικό οίκο ΚΕΡΑΥΝΟΣ.

«ΑΙ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΙ ΤΗΣ ΚΑΛΛΟΝΗΣ»

«ΑΙ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΙ ΤΗΣ ΚΑΛΛΟΝΗΣ» πρώτη έκδοση. Ο συγγραφέας είναι ο Henry De Cock, η μετάφραση από τον Ηλία Ι. Οικονομόπουλο, από τις εκδόσεις Παναγιώτη Αθ. Τσελατή το 1900.