';

πινακοθήκη

ακουαρέλες

Ακουαρέλες…ζωγραφική με υδροχρώματα, που διαλύονται από το νερό. Μια τέχνη στη ζωγραφική που χρησιμοποιήθηκε από την αρχαότητα. Ένα χαρτί ακουαρέλας, ένας καμβάς, το ξύλο ακόμη κι ένας τοίχος, είναι οι βάσεις πάνω στις οποίες ο καλλιτέχνης θα δουλέψει τα χρώματά του. Ένα δύσκολο είδος ζωγραφικής μιας και τα χρώματα στεγνώνοντας πάρα πολύ γρήγορα, αλλάζουν ελαφρά τον αρχικό τους τόνο κι αυτό είναι κάτι που ο ζωγράφος πρέπει να υπολογίζει από πριν ώστε να διατηρήσει τις ισορροπίες στους τόνους των χρωμάτων σε όλη την επιφάνεια του καμβά. Η τέχνη αυτή χρησιμοποιήθηκε στην αρχαιότητα στην αγγειογραφία και στη ζωγραφική, στις βυζαντινές και αναγεννησιακές τοιχογραφίες, στην Άπω Ανατολή, αλλά κι από μεγάλους ζωγράφους όπως ο Τάρνερ, ο Ντύρερ, κά. Ακουαρέλες μεγάλων ζωγράφων, Ελλήνων αλλά και ξένων, βρίσκονται μέσα στη Συλλογή Πινακοθήκης του Ιδρύματος Σ.Ο.Φ.Ι.Α

Υδατογραφία σε χαρτί (μικρογραφία), του καλλιτέχνη Χατζηκώστα, Δεκέμβριος 1950. Το συγκεκριμένο είναι ένα από 36 άλλα έργα (μικρογραφίες) του ιδίου, που απεικονίζουν τοπία και πρόσωπα. Οι διαστάσεις τους (χωρίς κορνίζα), είναι το max 30,5X24,5 cm 10X7 cm. Το θέμα αυτής της μικρογραφίας είναι τοπίο. Βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση και δεν έχουν γίνει παλαιότερες επεμβάσεις.

Ακουαρέλα σε χαρτί που απεικονίζει έναν αναβάτη σε άλογο να συνομιλεί με ένα ζευγάρι. Το έργο είναι του Δ. Γαλάνη. Το μέγεθος (χωρίς κορνίζα) του πίνακα είναι 42Χ30,5 cm.

Υδατογραφία με θέμα το Ποντικονήσι. Το έργο είναι του Σ. Πέτρου Μωραίτη και οι διαστάσεις του πίνακα (χωρίς κορνίζα) είναι 32,5Χ53 cm. Ο καλλιτέχνης έχει επιρροές από τις υδατογραφίες του Κερκυραίου ζωγράφου Άγγελου Γιαλλινά.

ελαιογραφίες

Χρώματα που διαλύονται σε λινέλαιο. Όταν στεγνώνει το λάδι αφήνει μια μεμβράνη που προστατεύει την αρχική ζωηρότητα των χρωμάτων. Δίνεται έτσι μια αίσθηση βάθους, διαφάνειας, ημιδιαφάνειας, ή μη διαφάνειας στην χρωματική επιφάνεια κάτι που δεν μπορεί να αποδοθεί εύκολα με άλλη τεχνική. Τα χρώματα αντέχουν στο χρόνο, αλλά κι αν υπάρξουν αλλοιώσεις με το πέρασμα πολλών χρόνων, εύκολα επαναφέρονται. Σαν τεχνική η ελαιογραφία εφαρμόστηκε στη δυτική τέχνη της βόρειας Ευρώπης κατά τη διάρκεια του μεσαίωνα, κατά τον 12ο αιώνα. Όμως δεν έγινε δημοφιλής μέχρι τον 16ο αιώνα.

Ο πίνακας έχει θέμα γυναίκα και είναι του DORIS (Παπαγεωργίου Μιχαήλη). Είναι μια ελαιογραφία σε χαρτόνι και οι διαστάσεις του έργου είναι 25Χ53 cm. Το έργο παρουσιάζει ένα ύφος όπου συνδυάζονται εξπρεσιονιστικά και διακοσμητικά στοιχεία κι επιρροές Γάλλων ζωγράφων όπως του Maurice de Vlaminc και Raoul Dufy.

Το θέμα του πίνακα είναι Πορτραίτο παιδιού και είναι του ζωγράφου Νικολάου Λύτρα. Πρόκειται για μια ελαιογραφία σε hardboard και οι διαστάσεις του έργου είναι 29Χ23 cm.

Το έργο έχει θέμα Τοπίο με βάρκα και είναι του καλλιτέχνη Απόστολου Λευκάδιου. Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε είναι ελαιογραφία σε hardboard. Το έργο έχει ρεαλιστικό χαρακτήρα με ιμπρεσσιονιστική χρωματικότητα και οι διαστάσεις του είναι 32Χ40 cm.

λιθογραφίες

Η τεχνική της λιθογραφικής εκτύπωσης γνώρισε ακμή τον 19ο αιώνα, ενώ παρήκμασε το 1935. Αρχικά χρησιμοποήθηκε μόνο για αναπαραγωγές αλλά σιγά σιγά εξελίχτηκε σε ανεξάρτητη τέχνη και καλλιεργήθηκε από πολλούς καλλιτέχνες του 19ου αιώνα. Το θέμα ή η παράσταση σχεδιάζεται με λιπαρή κιμωλία πάνω σε πέτρα ή σε πλάκα τσίγκου και μετά στεγνώνεται. Όταν το νερό τρέξει στις επιφάνειες που έχουν σχεδιαστεί το λιπαρό μελάνι «πιάνει»μόνο στα σημεία που είναι χαραγμένα κι όχι στην υγρή πέτρα. Η έγχρωμη λιθογραφία, η χρωμολιθογραφία όπως ονομάζεται, καθιερώθηκε σαν είδος τέχνης για πρώτη φορά από τον Αντρί ντε Τουλούζ-Λωτρέκ.

Το έργο αυτό είναι μια λιθογραφία που έχει θέμα το πλοίο Cyrenia. Ο καλλιτέχνης του έργου μάλλον είναι ο Astor πιθανότατα το 1951. Οι διαστάσεις του έργου είναι 65Χ45 cm. Στη κάτω δεξιά μεριά του έργου υπάρχει η υπογραφή Astor 51.

Το θέμα της λιθογραφίας είναι Spain. Ο χαράκτης-τυπογράφος είναι ο Firmin Didot και οι διαστάσεις του έργου είναι 35Χ26 cm. Κάτω και κεντρικά της λιθογραφίας υππάρχει η υπογραφή IMP. FIRMIN DIDO et Cie Paris και η επιγραφή Schmittlith.

Για το έργο χρησιμοποιήγθηκε η τεχνική της λιθογραφίας. Το έργο είναι του Σωτήρη Χρηστίδη κι έχει ως θέμα Η κυρά Φροσύνη. Οι διαστάσεις του είναι 45Χ59 cm. Κάτω αριστερά του έργου υπάρχει η υπογραφή του καλλιτέχνη, ενώ κάτω διξιά υπάρχουν τα στοιχεία του εκδότη (Γεώργ. Σ. Χρηστίδης).

σκίτσα

Ο καλλιτέχνης σκιαγραφεί γενικά τα σκιερά μέρη χωρίζοντάς τα από τα φωτεινά. Έπειτα προσθέτει περισσότερους τόνους και λεπτομέρειες για να ζωντανέψει το θέμα. Είναι η πρώτη εικονογράφηση μιας εντύπωσης και της αίσθησης του θέματος όπου υπάρχει η μαγεία. Είναι η βάση και το ξεκίνημα που ανοίγει στο μελλοντικό έργο την πόρτα προς τη δημιουργία.

Το σχέδιο έχει θέμα «Η μάνα του Αντώνη Σαμαράκη», 1966. Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε είναι μολύβι πάνω σε χαρτόνι και οι διαστάσεις του είναι 44Χ41,5cm. Στην κάτω δεξιά μεριά του έργου υπάρχει μια επιγραφή, υπογραφή και ημερομηνία «Νάμουν πουλί να πέταγα…» Η ΜΑΝΑ του Αντώνη Σαμαράκη 12/12/66.

Το σχέδιο είναι του Βικάτου Σπυρίδονα, 1955. Είναι μια προσωπογραφία ανδρός και η τεχνική που χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης είναι το κάρβουνο πάνω σε χαρτί. Οι διαστάσεις του έργου (χωρίς κορνίζα), είναι 32Χ24 cm και δεν έχει υποστεί παλαιές επεμβάσεις.

Το θέμα είναι ο ιππέας/Galop Macrabe, του καλλιτέχνη Kathe Olshausen Schonberger, 1881-1967. Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε είναι κάρβουνο σε χαρτί και οι διαστάσεις του έργου (χωρίς κορνίζα), είναι 439,5Χ36,5 cm.

χαρακτικά

Ζωγραφική με μήτρες, χρώματα κι εκτυπώσεις. Μάλλον η αρχαιότερη καλλιτεχνική έκφραση του ανθρώπου. Μια άλλη ζωγραφική ισοδύναμη όμως με τη κλασσική των πινέλων και χρωμάτων. Οι σπουδαίοι Ιάπωνες χαράκτες έστρεψαν περίπου το 1850, την ευρωπαική πορεία της τέχνης προς τον ιμπρεσιονισμό κι επηρρέασαν την Ευρώπη με τις ξυλογραφίες τους. Η σχο΄’ξ της ξυλογραφίας των Ιαπώνων συνεχίζει να εμπνέει Ευρωπαίους χαράκτες.

Το θέμα είναι η Ρωμαική Αγορά στη Πλάκα και είναι έργο του χαράκτη Τάσσου (Αναστάσιος Αλεβίζος), 1955. Οι διαστάσεις του (χωρίς κορνίζα), είναι 34Χ38 cm και δεν έχει δεχθεί επεμβάσεις.

Ένα χαρακτικό έργο του Άγγελου Θεοδωρόπουλου με θέμα γυμνό, 1930.Είναι μία χαλκογραφία με διαστάσεις 21Χ28 cm

Μια μήτρα χαρακτικού της Βάσως Κατράκη. Το θέμα του είναι γυμνό ζευγάρι και η τεχνική του είναι η ξύλινη. Οι διαστάσεις της είναι 50Χ50Χ2 cm και δεν έχει δεχθεί επεμβάσεις.

αγιογραφίες

Η αγιογραφία δεν θεωρείται ως ένα απλό έργο τέχνης ή ένας πίνακας θρησκευτικός. Είναι ένα μέσο με το οποίο ο άνθρωπος μπορεί να φτάσει την αγιότητα. Σύμφωνα με την Ορθόδοξη παράδοση, η αγιογραφία δεν έχει στόχο να απεικονίσει ρεαλιστικά ένα πρόσωπο. Ιερά πρόσωπα, θρησκευτικές σκηνές, θαύματα ανθρώπων που αγιοπήθηκαν από την Εκκλησία αναπαρίστανται πάνω σε αγιογραφίες. Συνήθως η αγιογραφία γίνεται πάνω σε ξύλο, πέτρα ή και μουσαμά όταν πρόκειται για τοιχους ναών. Ο αγιογράφος θα χρησιμοποιήσει χρώματα σε σκόνη από μέταλλα υπεδάφους ή τεχνητά, βερνίκια, μιξιόν, γομαλάκ, ξύδι και αυγό.

Το θέμα της αγιογραφίας είναι η Αγία Σοφία. Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε είναι τέμπερα σε ξύλο κι έχει και μεταλλική πρόσθετη διακόσμηση. Οι διαστάσεις της εικόνας είναι 33,5Χ 25,5 cm. Είναι αγνώστου καλλιτέχνη και έχει στην οπίσθια όψη την επιγραφή Παναγιώτου σουλτανίτσας ευθέρπη πέτρου 1867 Απρ. 15.

Η αγιογραφία έχει θέμα Αγία Μαρίνη. Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε είναι τέμπερα σε ξύλο και οι διαστάσεις του έργου είναι 28,5Χ21Χ2,5 cm. Χρονολογείται το 1867 και είναι αγνώστου καλλιτέχνη. Υπάρχει μια επιγραφή κάτω διξιά Παναγιώτου σουλτανιτσας ευθέρπη πέτρου 1867 Απρ. 15.

Η εικόνα έχει θέμα τη Γέννηση και η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε είναι αυγοτέμπερα σε ξύλο με δύο τρέσσες.